Wednesday, 24 August 2011

Koszula ze Skjoldehamn

KOSZULA

Koszula ze Skjoldehamn ze stójką, wykonana została z grubej zielonej wełny z lekko widocznym splotem, 
doskonała na kameralne spotkania odtwórcze poza sezonem, wędrówki, doskonale ochroni przed zimnem.

Oryginalne znalezisko pochodzi z dalekiej północy Norwegii, gdzie stanowiła warstwę spodnią ubioru, jednak może również służyć jako tunika.


Ciekawym rozwiązaniem, chroniącym przed chłodem jest klapka z przodu osłaniająca dekolt. Oryginalnie zapinana drewnianym guzem, u mnie kołkiem.



Kilka zdjęć detali  prezentujących szwy oraz dokładność wykonania stroju:)


Koszula posiada stójkę, jest to jedyne znalezisko skandynawskie z takim rozwiązaniem.










Poniżej szwy na klinach - szwy nośne ściegiem łańcuszkowym, brzegi tkaniny przymocowane gęstą fastrygą, brzegi wykonane szwem  "na okrętkę"

Pod pachami wszyłam trapezowate kliny, przez co ubranie nie krępuje ruchów. 



Dla porównania kilka zdjęć oryginalnego znaleziska:)




3 comments:

  1. Oryginalnie zapięcie było metalowe, nie drewniane.

    Swoją drogą z Norwegii jest jeszcze znalezisko późniejszej tuniki (datowanie znalazłam różne, od 12 do 15 w.) w którym też zastosowana była stójka, w rozwiązaniu podobnym do tego ze Skjoldehamn.

    ReplyDelete
  2. A mogłabyś mi podpowiedzieć skąd jest tamto znalezisko? Tak, rzeczywiście jest metalowe,chyba zasugerowałam się wyglądem guzika na zdjęciu. Ja użyłam akurat kołeczka, bo taki miałam pod ręką:)

    ReplyDelete
  3. Jest to znajdka z Guddal, niestety nie udało mi się o nim znaleźć za dużo w necie, zdjęcie oryginału w dosyć marnej jakości + rysunek wizualizację, ale akurat wierzchnia warstwa która miała zwykłą łódkę pod szyją jest na nim wyeksponowana :/ W opisach znalazłam że datowanie jest najpewniej na 14 w.

    ReplyDelete