Saturday, 3 March 2012

KAPTUR Z HEDEBY

Nowy wzór kaptura - nowy to znaczy taki jakiego wcześniej nie stosowałam:) - oparty na szczątkowym znalezisku z Hedeby:)

Kaptur według rekonstrukcji, mógł posiadać krotki ogonek z tyłu, 
wydają się potwierdzać to wizerunki na kamieniach runicznych z Gotlandii, gdzie widać takie "ogonki" :)








Kaptur wykonany jest z zielonej wełny z lekko widocznym splotem, z jasną lnianą podszewką



ogonek nie jest zbyt długi ale ładnie się układa, 
 szyty jest solidnym ściegiem "za igłą"


Poniżej zdjęcie znaleziska kaptura - hmm, wydaje się, że ma bardziej skomplikowany krój niż zastosowałam w swoim kapturze, ale efekt jest podobny:)  

wydaje się, że oryginał posiada doszywany ogonek, a nie jest zrobiony z jednego kawałka tkaniny



fotka z Wikipedii:)
Przykład kamienia runicznego z Gotlandii, na którym kilka postaci posiada coś w rodzaju nakrycia głowy z ogonkiem z tyłu.

W moim wydaniu jest to ewidentnie damska wersja, jednak niedawno uszyłam również taki kaptur dla członka naszej drużyny - gdy tylko uda mi się go dorwać i zrobić fotkę to na pewno wrzucę:)







2 comments:

  1. http://www.ydalir-laget.pl/dania.html -> swego czasu Thyr i Dobrusia kombinowali z rekonstrukcją tego kaptura, z tym że klin poszerzający umieścili na ramieniu, wg. zachowanej w znalezisku linii szwów i posiłkując się jeszcze innym kapturem :)

    ReplyDelete
  2. Tak, oczywiście widziałam tą rekonstrukcje, można powiedzieć że częściowo sugerowałam się (np. długość ogonka:) być może przy następnej okazji pójdę dalej - na podstawie pozostałości można również przypuszczać, że poza bocznym klinami, jeszcze tylna cześć była doszywana do całości, do tego ogonek osobny...:) dziękuję bardzo za zainteresowanie:)

    ReplyDelete