Sunday, 31 March 2013

Wczesnośredniowieczny kaftan damski

Korzystając z ładnej pogody za oknem (kilka dni temu - niestety dziś pada śnieg!) wyskoczyliśmy nad Wisłę, aby zrobić zdjęcia nowości jakie powstały w mojej pracowni:) Aby dodać klimatu sesji rozpaliliśmy ognisko. Na szczęście, bo okazało się, że mimo słońca cały czas jest ziiiimno:)

Kaftan damski, jest trochę inny od tych które szyłam dotychczas. Długi do połowy łydki, uszyty jest według podstawowego wczesnośredniowiecznego kroju - z prostą częścią centralną.



 Rękawy stroju mają długość 3/4 - dobre rozwiązanie, gdy suknia, którą nosimy pod spodem ma ładnie wykończone rękawy lub krajkę. 
Bardzo ładnie się układa.


 Kaftan nie posiada guzików, jednak może być zapinany np. fibulą trójlistną. 

   Poszerzany jest od bioder dwoma klinami.
Jest to ładny, bardzo kobiecy strój, który można bez problemu założyć nawet na kilka warstw sukien pod spodem. 



Kaftan nie jest zdobiony, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby dodać np. ciekawe hafty, które nadadzą mu rys związany z konkretna kulturą, ponieważ sam wzór jest dość uniwersalny. 

W tworzeniu tej części stroju opierałam się na XI wiecznym przedstawieniu z fresku w katedrze św. Zofii w Kijowie oraz na ustaleniach muzeum w Sztokholmie na temat ubiorów skandynawskich  kobiet.

2 comments:

  1. Skąd pomysł na taką długość rękawów, oczywiście poza możliwością eksponowania hipotetycznych zdobień spodnich warstw stroju? :)

    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  2. To jest moja wizja stroju, nie gwarantuję, że ma potwierdzenie archeologiczne jeśli chodzi o długość rękawów ale wydaje mi się to możliwe do zastosowania. W zasadzie powód jest jeszcze bardziej prozaiczny - zabrakło mi 15 cm materiału na dłuższe:)
    Natomiast jeśli chodzi o ogólny wygląd - informacja na końcu postu.
    Widzę, że nurtuje Cię temat rękawów:)
    Pozdrawiam:)

    ReplyDelete